آسفالت کاری و نکات مهم برای اجرا

نکات مهم در اجرای آسفالت کاری چیست؟ آسفالت مخلوطی از قیر و مواد دیگر مثل سنگ ریزه، شن، ماسه و… است که خاصیت نفوذ ناپذیری و چسبندگی بالایی دارد. آسفالت انواع مختلفی دارد و برای کاربرد های مختلفی از آن استفاده می‌شود. اجرای آسفالت و انتخاب نوع آسفالت برای اجرای آسفالت در سطوح مختلف نیاز به آگاهی و مهارت و تجربه بالایی دارد. ما در این مقاله سعی میکنیم تا شما را با تمام آنچه که باید در مورد اجرای آسفالت بدانید آشنا کنیم.

 

آسفالت کاری خیابان در تهران
قیمت آسفالت کاری خیابان در تهران؟!

مراحل آسفالت کاری معابر و خیابان

آسفالت کاری در چند مرحله صورت می‌گیرد. برای اجرای صحیح و اصولی آسفالت در معابر و سطح خیابان ها باید این نکات را مد نظر داشته باشید.

1- انجام زیر سازی و آماده کردن سطح

در اولین مرحله و برای شروع کار آسفالت کاری باید تمامی پستی و بلندی ها مرمت شوند. ولی اگر قرار است که آسفالت بر روی بتن یا آسفالت های قدیمی اجرا شود، باید بخش های موج دار و فیتیله دار به درستی مرمت شوند.

باید معابر مورد نظر را از هر نوع پستی بلندی، گرد و غبار، گل و لای و مواد خارجی پاکسازی کرد. جالب است بدانید که این کار با استفاده از هوای فشرده و یا جارو های مکانیکی انجام می‌شود. ما در مجموعه الوند راه این اقدامات را قبل از اجرای آسفالت کاری انجام می‌دهیم.

2- بستر سازی اولیه قبل از آسفالت کاری

بعد از مرحله مسطح کردن سطح زمین و انجام عملیات کوبیدن و سفت و سخت کردن سطح، برای این که اجرای آسفالت به درستی صورت بگیرد باید 1 لایه نفوذی بر بستر خاک یا کف معبر در نظر گرفته شود. از این رو برای این بخش معمولا از 1 لایه قیر محلول با ویسکوزیته کم در سطح بستر معابر شنی استفاده می‌شود که آن را در اصطلاح اندود نفوذی یا پریمکت می‌گویند. در واقع از این لایه برای آماده سازی لایه نهایی به منظور پخش و تراکم دهی بهتر آسفالت در معابر مورد نظر استفاده خواهد شد.

قیر پخش شده در این بستر می‌تواند به تمام لایه های سطح مورد نظر نفوذ کرده و خلل و فرج آن را بپوشاند. این کار علاوه بر این که سطح خیابان را یکپارچه سازی می‌کند بلکه موجب تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به مصالح زیرین است.

3- پخش یکنواخت آسفالت و غلطک زنی

بعد از اینکه سطح معبر با لایه قیر به منظور ایجاد چسبندگی بیشتر پوشانیده شد، باید مصالح آسفالتی به درستی پخش و آماده کوبیدن شود. معمولا برنامه زمان بندی اجرای عملیات باید به نحوی صورت بگیرد که اجرای آسفالت کاری در فصول مختلف سال انجام شود.

پخش آسفالت معابر و خیابان
پخش آسفالت معابر و خیابان

 

انتخاب نوع آسفالت برای اجرا

3 دسته کلی برای انواع آسفالت بکار گرفته شده توسط شرکت الوند راه می‌توان در نظر گرفت. آسفالت گرم، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی. زیر سازی و اجرای آسفالت باید توسط اکیپ های مختلف دستی و ماشین آلات اتوماتیک اجرا شود. نوع لایه پوششی بر سطح معابر را میتوان به سادگی با توجه به حجم ترافیکی که در آن معبر طی 24 ساعت شبانه روز انجام می‌گیرد و نوع خاک آن انتخاب کرد. اما گاها انتخاب روکش آسفالت تا حدی ممکن است پیچیده باشد که باید آن را با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته انتخاب کرد.

آسفالت گرم و کاربرد آن

آسفالت گرم به نوعی از انواع مختلف آسفالت اطلاق می‌گردد که به صورت گرم و پخته با قیر مخلوط می‌شود و برای پخش و متراکم سازی آن نیز باید به شکل گرم مورد استفاده قرار گیرد. این نوع از آسفالت یکی از پرکاربردترین انواع اندود مصرفی برای آسفالت کاری معابر و راه ها است. اصولاً 90 درصد این عایق را مصالح سنگی تشکیل می‌دهد، از این رو می‌توان گفت که مصالح سنگی موجود در این نوع آسفالت می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت گرم مورد نظر داشته باشد.

شرکت الوند راه یک مجموعه خدماتی با سالـها تجربه کاری در زمینه فروش و نصب عایق های رطوبتی، اجرای ایزوگام، اجرای آسفالت، اجرای قیرگونی، جدول گذاری در تمامی مناطق و نواحی تهران است که با در اختیار داشتن کادر مجرب تاکنون پروژه های کاری فراوانی را با موفقیت انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت و مشاوره رایگان